Sunday 3 February 2013

AKhirnya dia muncul : WISDOM TEETH.

Assalamualaikum  people :)

Few days back, i wrote about the dream yang merepek tu kan. Aku ingat kan mimpi tu dah cukup pelik. And then few days later, i dream pulak pasal kahwin dengan unknown person yg chosen by my parents. ok, ini seriously mengelirukan jiwa dan raga. kenapa mesti mimpi  pasal kahwin kan, dushh! dushhh ! *tumbuk diri sendiri*. Ini mungkin akibat terlebih tidur, overthinking, terlebih makan, terlebih tengok drama dan sebagainya yang boleh terlebih-lebih lagi2 waktu cuti sem macam ni. 
urghh, so malam ni aku macam malas nak tido. sebab takut termimpi kawen dengan mamat bangla pulak. ok. itu amat scary bila difikirkan walaupun mereka berhidung mancung. erkkk, mancung ke? emm..bolehlaaa..

SO, cut the craps and straight to the point..
Selama aku hidup 20 tahun ni, aku tak pernah terfikir pasal istilah "wisdom teeth". And i just know it tonight ==" . Say boooooo to me. ok, wisdom teeth  dalam bahasa mudahnya gigi geraham yang bongsu.Kira gigi yang terakhir la kan.  Gigi ni biasanya muncul masa umur antara 16 until 25. Tapi mungkin ada je orang yang terawal or terlambat, depends dekat diri masing-masing. emm, before this aku ada problem dengan jaws aku ni means bila nak bukak mulut  luas2 macam ada sikit kepayahan. Aku ingatkan tulang dekat rahang ni ada problem . Rupa-rupanya, beberapa hari yang lepas aku baru perasan  gigi geraham bongsu nak tumbuh.Dah besar rupanya aku. hew hew.



Dulu-dulu, aku selalu dengar orang cakap kalau dah tumbuh gigi bongsu dah tak boleh tinggi lagi. Erkkk, tersentap mak nyah! *ceh, padahal dah memang tak tinggi. Tapi ibu cakap biasanya orang tumbuh gigi bongsu sampai demam2 bagai. Tapi aku tak pulak. ok. pelik. 
its ok la kan sebab aku benci bila sakit gigi. pehhh! sakit dia sampai ke kepala, tak boleh tahan. Tapi even tak sakit pun,kekadang gigi ni  berdenyut-denyut and  ada sikit rasa uncomfortable bila nak makan . Rasa macam gigi geraham tu tade ruang nak tumbuh. Dah la macam tu, ulcer2 pulak sibuk nak bermaharaja lela. STRESS. 

Bila dah jadi macam ni, wujud la style MAKAN SLOW MOTION nMAKAN MALAS NAK KUNYAH. lulz. Makn bubur2 je la nampaknya. Ini adalah demi keuntungan bersama supaya tak menyakitkan gigi dan gusi. Mohon supaya gigi ni tumbuh degan sihat dan dengan kedudukan yang sepatutnya. Bukan apa, i do some googling <---(abaikan) dan tengok ada yang siap kena buat pembedahan la bagai sebab gigi tu tumbuh dalam posisi yang tak betul. ..sounds scary, kan ?

So, aku harap gigi ni okay2 je sepanjang proses pertumbuhan dia. haha. HA ! korang2 yang 20-an , cepat check dah tumbuh ke belum gigi geraham bongsu tu ? :) 

p/s : For more info, you can do some googling too. 

4 comments :

NF said...

Haah. Haritu pernah pergi klinik kesihatan kat U pasal gigi bongsu ni la. Doktor pun ada cakap tumbuh salah posisi kena operate. Scary ohhh.

nursuriani said...

hahaha. tak kan pasal takut mimpi kawen dengan bagla tak nak tido?? mana tau nant daapat mimpi kawen dengan putera raja ke. ihihi

owhhh gigi bongsu, akak yang dah tua neh agak2 leh tumbuh lagi tak gigi bongsu?? huhuhu

aNiss :):) said...

haha. dah boleh kawen lettew dah tumbuh gigi bongsu :pp

YaNaza said...

dah ada baby tooth la dia.kah3. tahniah!